Port of Kiel Magazine No. 7 | 2019

13 How does Kiel realise sustainability in cargo transport? As a result out of the ferry traffic via Kiel more than 250,000 trucks, trailers and containers are shifted from road to sea transhipment every year. This is eco- friendly, efficient and contributes significantly to reducing traffic on our motorways from and to Scandinavia and towards the Baltic States. We also see high potential to realise further traffic shifts when looking at our existing hin- terland transport mix. We count on intermodal transport and want to further boost the share of rail traffic in this sector in future. In 2019, we will build an additional shunting track at Schwedenkai and the DB Netz company will extend the shunting station Kiel-Meimersdorf to also cater for trains of 750 m length. Which strategic projects extend into the next decade? The PORT OF KIEL will need to keep on optimising and expanding its company premises. Our efficiency has already been increased considerably by implementing modern IT systems. The developments in this area will be more dynamic than ever and interlink us even more. At the same time, we want to expand our premises and add the former coal power station site to our Ostuferhafen port area. This project will demand the most of us all but will simul- taneously lay the foundations for further growth. I am positive that the expansion area can be ready for use by the middle of the next decade. Wie überträgt Kiel die Nachhal- tigkeit auf den Güterverkehr? Durch die Fährverkehre via Kiel wer- den pro Jahr mehr als 250.000 Lkw, Trailer und Container auf den Seeweg verlagert. Dies ist umweltschonend, effizient und leistet einen signifikan- ten Beitrag, Autobahnen von und nach Skandinavien sowie in Richtung Balti- kum zu entlasten. Großes Potenzial zur Verkehrsverlagerung sehen wir zudem im Hinterlandtransport. Wir setzen auf den kombinierten Ladungsverkehr und wollen den Anteil der Schiene im Modal-Split weiter steigern. 2019 bauen wir am Schwedenkai ein zusätzliches Rangiergleis und die DB Netz ertüchtigt den Rangierbahnhof Kiel-Meimersdorf für 750 Meter lange Züge. Welche strategischen Projekte rei- chen in das kommende Jahrzehnt hinein? Der PORT OF KIEL wird seine Betriebsflächen weiter optimieren und ausdehnen müssen. Bereits heute erzie- len wir beträchtliche Effizienzgewinne durch Einsatz moderner IT-Systeme. In diesem Bereich wird die Entwicklung ra- sant fortschreiten und uns noch stärker vernetzen. Gleichzeitig wollen wir unsere Flächen erweitern und dem Ostuferha- fen das Areal des bisherigen Kohlekraft- werkes hinzufügen. Dieses Projekt wird uns maximal beanspruchen, gleichzeitig aber die Voraussetzungen für weiteres Wachstum schaffen. Ich bin optimis- tisch, dass die Erweiterungsfläche zur Mitte des kommenden Jahrzehnts be- triebsbereit sein wird. MANAGEMENT MATTER

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