Port of Kiel Magazine No. 3 | 2015

71 to ESI-index with a discount on the port due. This is another little incentive for them. All sorts of waste products can be professionally discharged at the port, too. Will the port be able to go even further and what are the next steps? At the moment we are focussing on two topics: Firstly: Onshore power supply – the first one will start operating in Kiel at the Norway quay in order to supply “Color Fantasy” and “Color Magic” with power sourced from hydrodynamic power. Shipping company and port do their bit to contribute to Kiel’s ambitious climate goals. It’s a bit more complicated with the cruise liners and we are not as far yet. We might even need to think about a whole different concept like supplying the ships with onshore house gas (NG). Secondly, we are intensively thinking about E-mobility. Why wouldn’t we use electrically powered tugmasters and forklifts around the cargo quay? One of those terminal-towing machines was already being tested at the port of Kiel. We see a huge potential even though the current cost-performance benefit doesn’t meeting our requirements. We are testing an eight-ton forklift at the port of Kiel in 2015 in a long-term test. I am optimistic that in a few years we will be able to use floor-borne vehicles with electro power on a daily basis. MANAGEMENT MATTER „Color Fantasy“ und die „Color Magic“ mit Strom aus Wasserkraft zu versor- gen. Damit leisten Reederei und Hafen auch einen Beitrag zu den ehrgeizigen Klimazielen der Landeshauptstadt Kiel. Im Kreuzfahrtbereich sind wir noch nicht so weit, da sich die Dinge kompli- zierter gestalten. Hier muss eventuell sogar über ganz andere Konzepte, wie die landseitige Versorgung der Schif- fe mit Hausgas (NG), nachgedacht werden. Zweitens beschäftigen wir uns intensiv mit E-Mobilität. Warum sollen wir nicht elektrisch betriebene Zugma- schinen und Gabelstaplern im Hafen- umschlag einsetzen? Eine dieser neuartigen elektrischen Terminalzugmaschinen befand sich im Kieler Hafen bereits im Test. Wir sehen großes Potenzial, auch wenn die technische Entwicklung sowie die Kostennutzenrelation derzeit noch hinter unseren Anfor- derungen zurückbleiben. In 2015 beginnt die Langzeiterprobung eines Acht-Tonner-Gabelstaplers im Kieler Hafen. Ich bin insgesamt optimistisch, dass wir schon in we- nigen Jahren Flurförderfahrzeuge mit E-Antrieb im täglichen Betrieb einsetzen können und dies dann auch tun werden.

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